Kundereferens

MOCON Europe fick insikt om osynliga problem

Efter att de implementerat en Microsoft Dynamics AX-lösning i samtliga europeiska dotterbolag upplevde MOCON Europe oförklarliga störningar och prestandaproblem i sin installation.

"I grunden har vi ett riktigt bra system. Det stora problemet var att identifiera de saker som stod i vägen för ett välfungerande affärssystem. Och det var här EG Business Care hjälpte oss.” Peter Braun, IT Manager, MOCON Europe

"Vi stod inför en situation där några av våra användare upplevde en försämrad prestanda, medan andra användare inte märkte av det alls. Det var både irriterande och försenade medarbetarnas arbete. Samtidigt sökte vi på IT-avdelningen svar, för hur mycket vi än letade kunde vi inte förklara problemen. Vi kunde inte utläsa några överbelastningar, varken i systemen på SQL-servrarna eller någon annanstans, så vi visste helt enkelt inte var vi skulle leta”, förklarar Peter Braun, IT Manager på MOCON Europe, som dagligen har hand om all central IT-support till cirka 140 medarbetare i fem europeiska länder.

Boarding-rapport synliggjorde problemen
Därför ingick MOCON Europe ett avtal med EG om att installera EG Business Care. Den inledande boarding-rapporten fann ett antal felaktigheter, bland annat i  den grundläggande installationen av databasen som tidigare varit okänt.

"Vi hittade en rad problem som vi tidigare inte kunnat identifiera. Till exempel fanns det saker i den grundläggande serverinstallationen, som vi trodde var korrekta, vilket inte var fallet. Bland annat hittade vi några tabeller från en tidigare integration, där data endast skulle vara tillfälliga, men som visade sig innehålla 500 GB irrelevanta data som bara låg och tog upp utrymme."

Ett välfungerande affärssystem 
”Efter att vi har blivit av med de största problemen har systemet fungerat problemfritt”, berättar Peter Braun. ”I grunden har vi ett riktigt bra system. Det stora problemet var att identifiera de saker som stod i vägen för ett välfungerande affärssystem . Och det var här EG Business Care hjälpte oss”, berättar han. 

Efter detta har det inte varit mycket att fixa. ”Vi har sedan dess fått 15–20 olika förslag på förbättringar på hur vi kan förbättra mindre viktiga saker, men 98 procent av mervärdet fick vi redan i den första rapporten. Sedan dess har vårt system varit ordentligt optimerat. Vi följer naturligtvis noga situationen genom den löpande övervakning som EG Business Care levererar, så att vi kan se toppen av nya isberget, innan vi träffar det.”