Kundreferens

Sjællandske Medier

Goda resultat med Microsoft Dynamics NAV och Subscription Newspapers.

Sjællandske Medier

Nu kan vi rikta våra erbjudanden och sälja mer till varje kund. Svend Erik Hansen, ekonomichef, Sjællandske Medier

Sjællandske Medier är i dag en hel mediekoncern som ger ut flera dagstidningar och även driver tjänster på nätet, reklambyrå och lokala radio- och tv-kanaler. EG Media har levererat en it-lösning som stödjer den strategiska expansion från dagstidning till mediekoncern som inleddes 2001.

Sjællandske Medier och EG Media har implementerat en gemensam Dynamics NAV-lösning för hela mediekoncernen med fokus på ekonomistyrning, CRM, tim- och projekthantering för reklambyrån och hantering av prenumeranter/distribution. Lösningen effektiviserar det dagliga arbetet på den interna reklambyrån och de avdelningar som hanterar telemarketing, försäljning, prenumeranter och ekonomi. I framtiden ska den också förse mediekoncernens ledning med helt aktuella nyckeltal.

Visionen i vår strategi är att vi ska utvecklas till en komplett mediekoncern. En av målsättningarna är att vi ska erbjuda kunderna en bred uppsättning kvalitetsprodukter via olika medier. Det arbetssättet ställer höga krav på vår infrastruktur, i synnerhet på it-systemen”, förklarar ekonomichef Svend Erik Hansen.

Centrala fördelar med Subscription Newspapers
Sjællandske Mediers nya it-system ersätter en rad lösningar baserade på AS/400-platformen. Företaget kan nu hantera alla koncernens prenumeranter i en och samma it-lösning, som är helt integrerad med ekonomilösningen.

Våra tidigare system var dåligt integrerade och det krävdes många manuella processer för att föra över data mellan dem. När en kund ringde kunde vi inte snabbt göra oss en fullständig bild av hans eller hennes aktiviteter. Men det kan vi nu eftersom vår nya lösning har gett oss mycket bättre överblick. Därför kan vi ge bättre service med riktade erbjudanden och förhoppningsvis sälja mer till de enskilda kunderna Svend Erik Hansen, ekonomichef, Sjællandske Medier

Fokus på telemarketing
Sjællandske Medier arbetar löpande på att optimera företagets telemarketingaktiviteter. Med Subscription Newspapers går det att ge telemarketingsäljarna åtkomst till en begränsad del av systemet så att de bara får de funktioner de behöver i sitt arbete.

Våra telefonsäljare vill ha ett enkelt och användarvänligt system som hjälper dem att bli effektivare i sitt arbete. Subscription Newspapers gränssnitt är väldigt enkelt och skärmbilderna visar precis de upplysningar om kunden som man behöver. Därför behöver telesäljaren inte längre lägga tid på att hämta uppgifter på flera ställen. I stället finns all information på en och samma skärmbild”, förklarar Svend Erik Hansen.

Systemet ger god överblick över hushållens läsintressen och underlättar korsförsäljningen. Eftersom det är så användarvänligt går det snabbt att lära upp nya medarbetare, vilket är viktigt på en avdelning där det är många studenter som jobbar och personalomsättningen är stor”, tillägger Svend Erik Hansen.

Integration med Dimaps
EG Media samarbetar med Dimaps, en ledande leverantör av GIS- och distributionsprogram. Det gör att Sjællandske Medier kan hantera alla relevanta data om distribution, rutter och distributionstyper.

Systemet ger oss snabb överblick över faktorer som ligger till grund för exempelvis följesedlar och ruttbeskrivningar till åkaren. Det har gjort den dagliga distributionen mer flexibel Avslutar Svend Erik Hansen.