
Totalkredit
Nödvändigt med nya processer
”Innan vi inledde arbetet med att införa nya processer gick avdelningen på knäna. Vi jobbade i ett system som hade utvecklats på 90-talet och ärendehanteringen ställde extremt höga krav på att alla detaljer skulle kontrolleras. Stämningen på avdelningen var lugn eftersom det var tydligt för alla att vi inte skulle bli klara de närmaste tio åren. Alla hade mer eller mindre gett upp", berättar gruppledare Lisbeth Munk Jørgensen.
Processoptimering på kreditavdelningen
"Arbetet med processoptimering på kreditavdelningen tog avstamp i en presentation från EG som var enkel att ta till sig. Där beskrevs både målen med arbetet och verktygen som skulle ta oss dit. Processen skulle ge både kortsiktiga och mer långsiktiga vinster. I en inledande analysfas rangordnades insatsområdena och medlemmar utsågs till de fem arbetsgrupper som skulle jobba med dem. Där fanns representanter från flera avdelningar, eftersom många processer påverkade arbetet också utanför den egna avdelningen," säger Henrik Jacobsen, kreditchef.
Effektivisering på kreditavdelningen halverade resursbehovet, motsvarande 25 heltidstjänster!Henrik Jacobsen och Lisbeth Munk Jørgensen, Kreditstyring, Totalkredit A/S

Totalkredit
Om verksamheten
Totalkredit grundades 1990 och erbjuder ett hundratal finansinstitut Totalkredits lokala kredit från 1 200 filialer över hela Danmark. Företaget är Danmarks största bolåneinstitut sett till nya lån till privatpersoner. Bolaget har cirka 130 medarbetare och huvudkontoret ligger i Taastrup.