19. juni 2017

Molnpionjär inom detaljhandeln: Twilfit förbättrar kundupplevelsen med Dynamics 365

Nytt molnbaserat affärssystem ska lyfta Twilfits kundupplevelse. Ett standardiserat system ska också effektivisera butikskedjans processer, skapa mer tid åt utveckling och bidra till enklare förvaltning. Allt för att möta den ökade konkurrensen på detaljhandelsmarknaden.

Twilfits tidigare affärssystem gjorde det svårt att erbjuda en tillräckligt konkurrenskraftig kundupplevelse. Systemet var eftersatt både gällande utveckling och dokumentation, vilket hämmade verksamhetens möjligheter att fokusera på att möta kunderna. Därför beslutade sig bolaget för att migrera sitt affärssystem till molnet, ett projekt som nu har påbörjats.

Med standardisering som ledstjärna Valet föll på Microsoft Dynamics 365 och it-tjänsteföretaget EG som samarbetspartner. Målet med projektet var att förbättra kundupplevelsen, frigöra mer tid för utveckling, förenkla förvaltningen och uppnå optimerade processer. Allt för att möta de stigande kraven och förväntningarna från kunderna. En viktig faktor inför valet av både partner och affärssystem var fokus på en förbättrad kundupplevelse. De var också viktigt för Twilfit att ha ett modernt system som ligger i framkant.

- För att möta den moderna kundens förväntningar krävs ett affärssystem som ligger i framkant och möjliggör den ultimata kundupplevelsen. Genom att använda en standardiserad lösning som löpande uppdateras och är baserad på best practice kommer Twilfit kunna fokusera på rätt saker, istället för att ständigt uppfinna hjulet på nytt. Twilfit kommer, som en av de första detaljhandlarna i Sverige, att kunna dra nytta av fördelarna med Dynamics 365, säger Edward Bjurström, Director Retail & Distribution på EG.

- Standardisering gör det möjligt att effektivisera verksamheten och gör att vi kan lägga fokus på kundupplevelsen. Det är också viktigt för oss att kunna utnyttja den senaste tekniken, både nu och i framtiden. Vi vill inte fastna i egenutvecklade lösningar som sedan är tidskrävande och kostsamma att uppgradera. För oss var det viktigt att både affärssystemet och vår samarbetspartner överensstämde med vår syn på standardisering. EG har dessutom djup kunskap, både gällande bransch och produkt, säger Robert Backéus, it-ansvarig på Twilfit.

Vikten av riskminimering och ledningens engagemang
Vägen mot molnet är kantad av stora risker, något som Twilfit är väl medvetna om. För att tackla detta lyfter Robert Backéus fram vikten av att vara restriktiv gällande ändringar och arbeta med den funktionalitet som ges i systemet. Butikskedjan har också lagt stor vikt vid internt engagemang och har ett nära samarbete mellan ledningen/verksamheten och it-avdelningen.

- Det har varit mycket viktigt för oss att Twilfit får ett modernt system som håller för framtiden. Vi har därför haft ett nära samarbete och en tät dialog mellan ledningen/verksamheten och it-avdelningen. Projektet går inte att genomföra utan samförstånd, det har gett oss en stor trygghet. Vårt gemensamma, huvudsakliga fokus är att förbättra vår kundupplevelse, avslutar Robert Backéus.

Twilfit arbetar enligt den fastställda planen och Robert Backéus räknar med att butikskedjan går live med projektet under senhösten.

Om Twilfit
Hos Twilfit finns underkläder för alla kvinnor och alla tillfällen. Klassiskt och kvinnligt, modernt och funktionellt. Twilfit har en egen kollektion samt välkända varumärken. Twilfit är övertygade om att rätt underkläder bidrar till ökat välbefinnande och bättre självkänsla. Förutom BH och trosor finns även strumpor, nattplagg, badplagg samt lounge wear i sortimentet. Hos Twilfit ska det vara lätt och okomplicerat att prova, enkelt att få expertishjälp och roligt att handla.

1922 öppnade Twilfit sin första butik på Nybrogatan i Stockholm och det är fortfarande en av kedjans största butiker. Ända sedan dess har Twilfit försett den svenska kvinnan med rätt underkläder, så väl beträffande storlek som modegrad. Twilfit har idag 56 butiker samt e-handel i Sverige. För mer information, besök www.twilfit.se.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Stefan Fleron |vd, EG Sverige 
Telefon: +46 70 518 56 63 | E-mail: stefan.fleron@eg.se

Hanna Engström| PR-ansvarig, EG Sverige
Telefon: +46 73-146 77 16| E-mail: hanna.engstrom@eg.se

Robert Backéus | it-ansvarig, Twilfit
Telefon: +46 73-901 59 09| E-mail: robert.backeus@twilfit.se