
Det är därför det är svårt
Det är lätt att stirra sig blind på ett område där digitalisering är extra relevant, speciellt om det tar mycket energi att behärska området. När vi pratar om att utnyttja de digitala möjligheterna för att skapa nya konkurrensfördelar är det särskilt viktigt att göra rätt. Men du behöver inte nödvändigtvis göra allt rätt. Det handlar om att alltid ha värdeskapande i åtanke.
En grundlig översyn av alla delar av verksamheten är en förutsättning för en seriös bedömning av den verksamhetsmässiga potentialen. Om du negligerar det så uteblir effekten och värdet av dina projekt. Du står också med ett väloljat maskineri som inte kan förverkliga verksamhetens fulla digitala potential.


Därför är det (ändå) värt besväret
Omfattande och strategisk digitalisering rotar sig djupt i verksamhetens värdeskapande och ofta ändras följande parametrar:
- Produkter
- Tjänster
- Affärsmodell
Detta krävs
I grund och botten bör man se den digitala transformationen som ett tillfälle att omdefiniera sin affärsmodell. Om du bara ser de digitala drivkrafterna som nya alternativ för optimering och effektivitet drar du inte nytta av alla fördelar. It är inte längre en supportfunktion. Möjligheterna för it och digitalisering måste genomsyra hela organisationens tankegång.
Fokusera på det som är mest värdeskapande – de saker som driver den digitala transformationen har både för- och nackdelar. Därför gäller det att noggrant överväga om blockchain, machine learning, analytics eller sociala medier gör att du får ut mesta möjliga värde av din investering.
Tänk inte segment, utan personer – data kombinerat med rätt verktyg gör det möjligt att anpassa tjänster och erbjudanden till varje konsument. Ju närmare du kommer den enskilda konsumenten, desto oftare kommer han eller hon att komma tillbaka.
Se verksamheten utifrån - det är mycket svårt att skapa en ny affärsmodell inifrån. Se alltid till att du får input och har ett bollplank som tar utgångspunkt i kundens och marknadens syn på din verksamhet.

Nya konkurrensfördelar i praktiken
Se till att organisationen och dess it-avdelning är i stånd att genomföra en kulturförändring inom verksamheten som innebär att it går från att vara fokuserade på nollfelsstrategi till att agera flexibelt. Det sistnämnda ger möjlighet till snabb testning, nedläggning eller till att skala upp nya lösningar. Det innebär stora verksamhetsmässiga fördelar.

STENHØJ GRUPPEN professionaliserar serviceverksamheten
Marknaden för high-end-autoliftar och -kompressorer har bland annat förändrats som en följd av ökad konkurrens från billigare produkter. Det gjorde att den danska verksamheten STENHØJ behövde tänka om. Istället för att försöka vinna priskriget valde STENHØJ att hitta optimeringsområden och strategiskt fokusera på att stärka profilen som en helhetsleverantör.
"På en pressad marknad finns intäkterna inom servicebranschen", säger verksamhetens it-koncernchef Niels Erik Rasmussen. Idag är hela värdekedjan integrerad i produktion, försäljning, service och 30 000 servicekontrakt och tiden används till det som skapar värde, dvs. servicekunderna.
Läs merFoodService Danmark ökar lönsamheten genom merförsäljning till sina kunder
FoodService Danmark använder effektiva kampanjer med skräddarsydda produktkombinationer för enskilda kundgrupper från en produktkatalog med över 30 000 produkter. På så sätt kan verksamheten uppnå merförsäljning, högre vinst och ökad lönsamhet. "Innovation är väldigt viktigt inom vår bransch och med prediktiv analys kan vi ligga steget före våra konkurrenter. Det är viktigt för oss att alltid ligga i framkant i vår teknikanvändning, det krävs för att vi ska kunna fortsätta vår tillväxt, säger Niels Peter Habekost, CFO på bolaget.
Läs mer
Fem fokusområden för din digitala strategi
Vi arbetar varje dag med verksamheter som fokuserar på att få ut mesta möjliga av de digitala affärsmöjligheterna. Vi har identifierat fem nyckelområden som är en perfekt matchning mellan verksamheters behov och de tekniska möjligheterna.
Verksamheter som framgångsrikt möter digitaliseringen gör följande:
2. Digitaliserar affärsprocesser
Med denne app kan du optimere din forretning og dit forhold til revisor og bank ved at give dem mere indsigt i din virksomhed. Samtidig får du nemt og overskueligt overblik over din forretnings performance og kan benchmarke op imod dine konkurrenter. Du vælger selv, hvor detaljeret du vil gøre det.
Digitalisering utan buzzwords
Här kan du ladda ner en kostnadsfri guide med 5 praktiska digitaliseringsråd och 10 konkreta case som beskriver hur du kommer vidare med digitaliseringen av din verksamhet.
Gör en djupdykning i ett eller flera av de fem digitala strategiska områdena:
- Fatta bättre datadrivna beslut
- Digitalisera affärsprocesser
- Optimera kundupplevelsen
- Minska teknisk komplexitet
- Skapa nya konkurrensfördelar
Eller läs om hur ett antal olika verksamheter har valt att arbeta med digitaliseringsmöjligheterna.
Med beställningen anmäler du dig till marknadsföring från EG Sverige AB. Det betyder att EG Sverige AB och bolag som är associerade till EG Sverige AB kan skicka e-post och SMS med nyheter, produkter, tävlingar och events om teknik och digitala lösningar. Mer information om samtycke och möjlighet till att återkalla samtycket finns här.
