Kundreferens

XL-BYG

Tillsammans med EG har XL-BYG skapat en gemensam lösning för alla kedjans företag. Den ger överblick och gör att många av de processer som förr var manuella nu har automatiserats.

Fælles it-system sparer tid og giver overblik

De på EG har lätt för att sätta sig in i hur vår värld ser ut. Steen Villsen, CIO, XL-BYG

XL-BYG är en byggmarknadskedja som består av ett stort antal självständiga företag. Det betyder att alla byggmarknaderna tidigare haft egna it-lösningar som inte nödvändigtvis utvecklats för att stå i kommunikation med andra byggmarknader eller med huvudkontoret.

Därför krävdes det ofta mycket arbete av det enskilda företaget för att samordna kampanjer eller inköp från webbutiken eftersom de måste föra över all information från det gemensamma systemet till sina egna it-system manuellt.

En gemensam branschanpassad lösning
XL-BYG och EG har tillsammans skapat ett gemensamt system med samordnad utveckling och uppdatering för alla de självständiga företagen i kedjan. Tack vare den gemensamma standardlösningen förs information över automatiskt mellan butikerna och huvudkontoret.

I och med att det är en branschspecifik lösning behövs inte en massa anpassningar från början. EG:s medarbetare har ganska god inblick i vilka våra kunder är och kan enkelt sätta sig in i hur vår värld ser ut", säger Steen Villsen, it-chef på XL-BYG.

Tidigare måste alla beställningar i webbutiken läggas in i systemet manuellt. I dag görs det helt automatiskt. Det är en stor fördel och sparar väldigt mycket tid. Anders Iver Christensen, butikschef på XL-BYG Tømmergaarden Aarhus

Från manuell inmatning till automatisk överföring
"ASPECT4 ger oss en rad fördelar. Bland annat utformas våra veckokampanjer centralt och vi i butiken behöver bara trycka på en knapp för att kampanjpriserna automatiskt ska skrivas ut med kampanjdatum. Det är en stor fördel att vi inte behöver ordna allt det själva”, säger Anders Iver Christensen, butikschef på XL-BYG Tømmergaarden Århus.

Om vi vill se hur en vara har sålt över tid klickar vi bara på en knapp, så kan vi avgöra om det räcker att ha två i lager eller om vi borde ha fem för att försäljningen av den varan har ökat. Det är några av de saker som är viktiga i det dagliga arbetet.”