Energimarknaden förändras - Hänger du med i utvecklingen?
Den skandinaviska energimarknaden förändras snabbt. Utvecklingen präglas av ny mer liberal lagstiftning, alternativa affärsmodeller med kunden i fokus och ökad konkurrens över landsgränserna. Samtidigt kräver kunderna lägre priser, bättre service och hållbara produkter. Allt fler går dessutom från rollen som passiva konsumenter till att bli kritiska kunder och medproducenter av hållbar energi.
För att ditt företag ska fortsätta vara relevant måste ni följa med när marknaden och kunderna förändras. Framtidens vinnare kommer att vara de effektivaste energiföretagen som sätter kunden i centrum och levererar ett differentierat och specialiserat produktutbud till medvetna slutkunder.
Energibranschens utmaningar
Med en branschanpassad lösning för administration och avräkning, CRM, Business Intelligence, rådgivning och tjänster från EG är ditt energiföretag redo att möta framtidens strategiska utmaningar.
Kunden i centrum
Kunden i centrum
Konsumentens roll i energibranschen håller på att förändras drastiskt. Det behövs en framtidssäkrad och flexibel lösning för administration och avräkning för att möta utmaningarna på marknaden. Kundkommunikationen via webben, sociala medier och mobila plattformar måste också förbättras.
Effektivisering av processer
Effektivisering av processer
Konkurrenskraftiga energiföretag måste hela tiden sträva efter effektivisering, dels i fråga om allmänt underhåll och nätdrift genom automatiserade arbetsprocesser, dels genom fusioner och strategiska samarbeten. Allt detta ställer krav på flexibla och framtidssäkrade it-lösningar. Medarbetarnas produktivitet och trivsel behöver också stärkas med hjälp av affärssystem som minskar felrisken genom validering och särskilda processer. Det säkerställer konsekventa data av hög kvalitet.
Den digitala transformationen
Den digitala transformationen
Att utnyttja molntjänster på ett bra sätt gör det möjligt att sänka de samlade it-kostnaderna. Det ger samtidigt energiföretag långt större möjligheter till flexibel kapacitet och lagring av stora datamängder samt integrering av rena molntjänster.
Hantering av data
Hantering av data
Där ärenden tidigare behandlades enskilt är hanteringen av ofta återkommande uppgifter idag i högre grad automatiserad. På så sätt kan man fokusera på manuell hantering av uppgifter som ligger utanför det normala, eller som den automatiska hanteringen inte klarar av.
Xellent baserat Microsoft Dynamics 365
Den nya versionen av Xellent för Microsoft Dynamics 365 är en vidareutveckling av den stabila och beprövade Xellent-lösningen som har utvecklats och optimerats kontinuerligt i ett mångårigt nära samarbete med energibranschen. Lösningen sätter slutkunden i centrum, digitaliserar och effektiviserar alla vinstskapande led i vädekedjan och stärker företagets konkurrenskraft. Med nya Xellent får du också den senaste tekniken från Microsoft.
Xellent för Microsoft Dynamics 365 är en lösning som utnyttjar avancerade standardfunktioner. Lösningen kan enkelt anpassa till just de processer och affärsbehov som finns inom ditt företag, oavsett om ni levererar el, gas, vatten och avlopp, värme, fiber/bredband, renhållning eller en kombination av dessa, eller om ni planerar at lansera nya produkter.
CST/Zynergy är EG:s lösning som hjälper dig att snabbt gå från idé till verklighet. Med lösningen kan du möta framtiden och de förändringar som marknaden står inför. CST/Zynergy gör det möjligt att få full kontroll över data såsom prognoser, rapporter, mätvärden, leverantörsbyten och fakturor. Systemet är moduluppbyggt och innehåller funktioner som skapar mervärde åt din verksamhet.