Sold out
01. december 2022

Nu är det slut på att använda ordet ”slutsåld”

Att göra kunden besviken genom att säga att varan är slutsåld riskerar du att aldrig få se kunden igen. Därför bör du se till att dina butiker har tillgång till hela kedjans lager.

Leif Sveinhaug är i dag produktchef på EG Retail, men minns väl hur det var som butiksmedarbetare när man var tvungen att göra kunden besviken. Därför tar han arbetet med att utveckla EG Retails koncept "aldrig slutsålt" på stort allvar.
”Oavsett om kunden kommer in i en butik eller på en hemsida på nätet ska kunden få upplevelsen av att urvalet är detsamma och att alla varor kan köpas här och nu, och antingen få varan med sig i handen, levererad till dörren eller kunna hämta den i butiken. Det viktigaste är att varan alltid är tillgänglig i alla försäljningskanaler", säger Leif Sveinhaug:
”Man får aldrig använda ordet ”slutsåld” såvida inte varan inte finns i en enda butik, på ett enda lager eller i en enda låda på en pall någonstans.”

För att kunna leverera allt har EG utvecklat konceptet EG Order Dispatch eller Endless Aisle, som det också kallas:
”Kärt barn har många namn, men kort sagt innebär det att kunden alltid kan köpa varan i butiken. Medarbetaren kan snabbt se om den önskade varan finns på lager eller i någon annan butik och direkt reservera varan medan kunden fortfarande är kvar i butiken. Butiken kan kicka varan hem till kunden eller leverera den på det sätt kunden själv önskar, t.ex. att hämta den i butiken, på ett upphämtningsställe eller i en annan butik” säger Leif Sveinhaug,

Ett bra exempel är butikskedjorna Kitch’n och Tilbords. I november 2021 lanserade den norska koncernen Kitch’n den digitala eCommerce-lösningen Endless Aisle instore (WebOrder) från EG Retail i sina två konceptkedjor. Kitch’n och Tilbords säkrar då i princip att de aldrig får slut på en viss vara och tvingas säga att den är slutsåld så länge den finns på lager eller i en annan butik.

Kräver god kontroll på varulager och leveransalternativ

För att detta ska fungera är det mycket viktigt att ha bra översikt över det inre varulagret och leveransalternativ.
”När jag jobbade för min pappa som lagerchef i hans butik i Geilo körde han själv ut varorna två gånger i veckan, ibland på snöskoter till de mest lojala kunderna. I dag handlar det om att kunden själv ska kunna välja det leveransalternativ som passar bäst, oavsett om det är Pay and Collect eller leverans med ett särskilt företag. Här visar det sig att kunderna har många olika preferenser, exempelvis snabbt, billigt, nära eller med lågt klimatavtryck. Allt handlar om att hitta det leveransalternativ som passar butiken, och inte minst kunden", säger Leif Sveinhaug.
"För att säkerställa ett rikt urval har EG Retail gått samman med tredjepartsleverantören nShift, som är experter på och hanterar alla format och kartläggning, samt lagar och regler för leverans. Det har vi gjort för att ”The Last Mile”, varans sista bit till kunden, är helt avgörande när man vill säkerställa att aldrig behöva använda ordet slutsåld mer", säger Leif Sveinhaug.

Läs mer om hur du undviker att behöva säga att en vara är slutsåld med EG Order Dispatch från EG Retail

Kontakta oss

Vill du veta mer om våra produkter och tjänster? Kontakta vårt team av experter och berätta om din verksamhets behov och hur vi kan hjälpa dig.

VD / Managing Director

Christina Bergqvist

Försäljning / Key Account Manager

Linda Teiffel