The loyal customer
01. december 2022

Vad hände med den lojala kunden?

Alla drömmer om den lojala kunden, men många tror att den lojala kunden är ett minne blott.

En tumregel säger att 80 procent av intäkterna kommer från 20 procent av kunderna, så det handlar naturligtvis om att ha lojala kunder. Utmaningen är att det inte är kunderna som ska vara lojala, det är kedjan som ska se till att deras butik eller nätbutik attraherar kunderna.

Den lojala kunden var titeln på presentationen av produktchef Johannes Klevstuen på EG Retail Conference 2022 i Oslo, där merparten av EG Retails kunder deltog. Han utgick ifrån den senaste rapporten från Virkes Handelsrapport 2022-2023, som bland annat säger att kombinationen av de tre så kallade megatrenderna inom detaljhandel: teknik, globalisering och klimatförändringar tyder på att kunderna blir mer digitala, priskänsliga, miljömedvetna och mindre lojala.

Om man vill ha lojala kunder gäller det därför att skapa den bästa köpupplevelsen.
”Vi vet också att dagens kunder är beredda att betala mer för bra service och en bra köpupplevelse. I bästa fall skapar de nöjdaste kunderna en gemenskap kring varumärken och fungerar som ambassadörer för kedjorna”, säger Johannes Klevstuen.
"Missnöjda kunder är beredda att inte bara avbryta köpet, utan att överge butiken helt om det är för besvärligt att handla", säger Johannes Klevstuen, som visade hur en optimerad kundresa kan se ut i EG Retails lösningar.
Från första gången kunden går in i butiken, antingen fysiskt eller på nätet, ska kunden uppleva minsta möjliga friktion. Kombinationen av en god köpupplevelse och en engagerande kundklubb som ger tydligt mervärde för kunden är viktiga led i att skapa en kund som väljer just din kedja.
"Det handlar om att göra det så enkelt som möjligt och skapa engagemang hos kunden", förklarar Johannes Klevstuen.

Kundresan är därför central i EG Retails produktstrategi.
”Våra lösningar ska möjliggöra den optimala köpupplevelsen. Framgång kräver en god digital strategi, flexibla lösningar som låter konsumenten handla på sina egna villkor via en omnikanallösning med integrerat lager- och beställningsflöde, kampanjer och kundklubb i alla försäljningskanaler", säger produktchef Johannes Klevstuen.


Läs mer om hur du skapar och behåller nöjda kunder med digitala lösningar från EG Retail.

Kontakta oss

Vill du veta mer om våra produkter och tjänster? Kontakta vårt team av experter och berätta om din verksamhets behov och hur vi kan hjälpa dig.

VD / Managing Director

Christina Bergqvist

Försäljning / Key Account Manager

Linda Teiffel