Kundreferens
Det bästa projektet i Öresundskrafts historia
Det sydsvenska energibolaget Öresundskraft har under 2023 framgångsrikt uppgraderat sitt kundinformationssystem från AX2009 till EG Xellent D365.
Läs mer
Det sydsvenska energibolaget Öresundskraft har under 2023 framgångsrikt uppgraderat sitt kundinformationssystem från AX2009 till EG Xellent D365.
Läs mer
- Ett resultat av uppgraderingen är att vi har fått ett modernare system, som körs på en modernare plattform och som ger oss bättre möjligheter. Ett framtids-säkrat system helt enkelt, säger CIO Jenny Gustavsson, Öresundskraft.
Bakom uppgraderingsprojektet låg en stark önskan och behovet av en mer modern lösning:
- Vi behövde göra en uppgradering av vårt Kundinformationssystem (KIS) för att kunna fakturera våra kunder, ha ett system och processer som följer lagkrav och vi ville även säkerställa att vi får support/uppgraderingar från vår systemleverantör.
Projektet startade med en analysfas:
- I denna fas la vi tid och vikt på att analysera förutsättningar, behov, kompetens och nödvändiga begränsningar. Detta hjälpte oss att lägga grunden till projektstrukturen, tillsättning av rätt kompetenser för att kunna bygga laget. Projektdirektivet och avtalet med EG togs fram samtidigt och matchade varandra väl, vilket var viktigt, säger Jenny Gustavsson.
Projektet byggde sedan en plan tillsammans med EG utifrån vad som ingick och kunde sedan fokusera på att leverera det som bestämts.
- Det gjorde att det blev större fokus på att leverera istället för att diskutera vad som ev. skulle ingå eller inte. Vi höll med andra ord hårt i vår omfattning, vilket var en framgångsfaktor för projektet.
Ett resultat av uppgraderingen är att vi har fått ett modernare system, som körs på en modernare plattform och som ger oss bättre möjligheter. Ett framtidssäkrat system helt enkelt!CIO Jenny Gustavsson, Öresundskraft
Högt fokus på testning och validering var också nödvändigt för att identifiera och lösa problem tidigt. Testerna bidrog till stor förståelse, utbildning, kunskapsspridning, samarbete över gränserna och gav också stora fördelar med förankringen av lösningen till verksamheten.
- Vi lät med andra ord verksamhetspersoner som skulle jobba i systemet testa, vilket bidrog till att de hade ett stort försprång i att kunna systemet vid driftsättning och också kunde förmedla tankarna bakom lösningarna, säger Jenny Gustavsson.
I maj 2023 gick Öresundskraft live med EG Xellent D365-uppgraderingen och efteråt har energiföretaget utvärderat hela projektet och varit mycket nöjda med resultatet.
- Vi har haft en väldigt nära dialog och samarbete med EG under hela projektets gång. Vi var ”sist ut” bland EG:s kunder att göra denna uppgradering och det märktes att EG hade samlat på sig mycket kunskap och erfarenheter från sina tidigare projekt. Deras rekommendationer var betydelsefulla för projektets framdrift.
Projektet har varit ett stort och viktigt projekt för Öresundskaft:
- Det har berört väldigt många i vårt företag då systemet som uppgraderades hanterar många olika huvudprocesser – allt från mätvärden -> kundinformation-> fakturering, säger projektledare Viveka Ellerth, Öresundskraft.
- Vi har tagit hjälp av företagets experter inom berörda verksamhetsområden och nyttjat varandras fackkunskap för att kunna framkalla behov, testa och implementera EG Xellent D365. Projektet har präglats av ett väldigt bra och nära samarbete mellan styrgrupp, projektgrupp, systemleverantör och linje-verksamhet.
Det har varit bra dialoger och engagemang hela vägen och vi har haft en gemensam målsättning om vad vi skulle göra, hur vi skulle göra det och alla var dedikerade att lyckas.
Överlämningen från projekt till linjeverksamhet och förvaltning underlättades också genom att samtliga parter redan var överens och vi lyckades få till känslan av att detta var ”vårt gemensamma projekt”. Vi är med andra ord jättestolta över den leverans vi har gjort i detta komplexa projekt där vi dessutom har nått projektets mål på Tid, Omfattning och Budget", säger projektledare Viveka Ellerth, Öresundskraft.
Baserat på erfarenheterna från projektet har Viveka Ellerth sex rekommendationer till andra med liknande stora projekt:
Energibolaget Öresundskraft i Skåne är 1 av de 10 största energi- och kommunikationsbolagen i Sverige med ca 125 000 kunder och 400 anställda.
Öresundskraft är en av EG Utility Sveriges största kunder med 150 slutanvändare. Uppgraderingsprojektet var också det sista och slutliga uppgraderingsprojektet från AX2009 till EG Xellent D365 i Sverige.
Öresundskraft är ägare av:
Vill du veta mer om våra produkter och tjänster? Kontakta vårt team av experter och berätta om din verksamhets behov och hur vi kan hjälpa dig.
Senior Sales Executive
Frida Grahn
Tel: +46 101 955 000
Email: kontakt@eg.se
Key Account Manager
Sonja Johansson
Tel: +46 101 955 000
Email: kontakt@eg.se