Kundreferens

Försörjnings-verksamheterna i Aalborg

Försörjningsverksamheterna i danska Aalborg behövde ny teknik för att hantera 2000-talets elmarknad. Valet föll på Xellent från EG Utility.

Försörjningsverksamheterna i Aalborg

Xellent är en populär lösning i energisektorn som har utvecklats av EG baserat på en Axapta-standardlösning från Microsoft.

Vi är effektivare nu och på sikt öppnar lösningen en rad nya möjligheter för oss. Lars Jensen, projektledare, Försörjningsverksamheterna i Aalborg

När den danska elmarknaden avreglerades blev alla energileverantörer och -distributörer tvungna att anpassa sig till de nya förhållandena. Försörjningsverksamheterna i Aalborg, som bland annat levererar el och värme till 90 000 kunder, valde branschlösningen Xellent från it-leverantören EG Utility som hävstång i omställningsprocessen. Resultatet är att manuella pappersrutiner har avskaffats, kommunikationen är effektivare och resurser har frigjorts.

Synergieffekt med Xellent, en lösning som är vanlig i energisektorn
Vi ville ha en lösning som byggde på ett standardprogram så att vi enkelt kunde integrera den med våra Microsoftprodukter. Samtidigt är det många företag i energisektorn som använder Xellent, så vi har en intressegemenskap där vi kan utnyttja varandras erfarenheter och komma med förslag på förbättringar”, säger Lars Jensen.

Överblick hos kunderna och frigjorda resurser i administrationen
Med lösningen får kunderna väldigt överskådliga räkningar. Vi använder stapeldiagram och sammanställer totalkostnaden på en överskådlig förstasida och ger sedan fördjupad information på de följande sidorna. Det kommer garanterat att minska mängden telefonsamtal och besök eftersom kunderna förstår innehållet genast, och det betyder att vi frigör resurser för andra administrativa uppgifter”, säger Lars Jensen.