Den skalbara lösningen förenklar butikskedjans expansion och duplicering av konceptet
Motonets snabbt växande butiksnätverk innefattar för tillfället hela Finland och har tagit lovande första steg i Sverige och Estland.
Motonet är en stadigt växande butikskedja som är specialiserad i bil- och motorcykelreservdelar och utrustning, verktyg och fritidstillbehör. Utöver bilister och motorister erbjuder Motonet ett brett utbud produkter också för båtfolk, fiskare och hemmafixare.
Motonet som är en del av det finska företaget Broman Group har ambitiösa planer för sin internationella expansion. De första varuhusen har redan öppnats i Sverige och Estland.
”Vi har för tillfället en mycket bra täckning i Finland med 41 fysiska butiker och en nätbutik. I Estland har vi varit aktiva i ett par år, och hösten 2023 öppnade vi vår första butik i Sverige. Vi är säkra på att varuhuset i Sundsvall är bara en början och att svenskarna lär sig att älska Motonet lika mycket som finländarna”, säger Broman Groups VD Toni Stigzelius.
Motonet har över 1,5 miljoner stamkunder i Finland, och kundernas förhållande till Motonet är tätt och varmt. Kundundersökningar visar att Motonet utmärker sig både vad gäller kundbetjäningen och kundlojaliteten.
”Vi strävar efter att erbjuda våra kunder en helhetsupplevelse, kombinerad med tjänster som ger mervärde. Upplevelse kan låta som ett storstilat ord när man talar om en butik, men det verkar vara sant i vårt fall. Våra kunder är villiga att spendera mer tid i våra affärer än deras tidtabeller egentligen ens skulle tillåta”, säger Stigzelius och ler vänligt.