01. februari 2019

GodEl ska bli Sveriges mest effektiva elbolag

Hur kan ett elbolag bidra till en bättre morgondag? GodEl är spelaren som vågar tänka annorlunda.

Elbolaget GodEl är uppstickaren som startades med visionen om att skapa en bättre morgondag. För att lyckas arbetar verksamheten med att driva förändringen mot en schysstare elmarknad. GodEl skiljer sig från många av konkurrenterna på marknaden eftersom bolaget ägs av stiftelsen GoodCause och verksamhetens vinst går till välgörenhet.

I den här artikeln berättar Pontus Winberg, VD på GodEl och Klara Björngård, systemspecialist på GodEl om hur bolaget arbetar för att möta utmaningarna inom elbranschen.

GodEl verkar på den konkurrensutsatta och ständigt föränderliga elmarknaden. En bransch som präglas av hård prispress, intensiva kampanjer, hög komplexitet och otydliga avtal, vilket bidrar till lågt intresse och förtroende hos kunderna. Denna utvecklingen vill GodEl ändra på.

För att möta utmaningarna på elmarknaden arbetar GodEl hela tiden för att förbättra sin verksamhet genom att utmana sig själva, fokusera på rätt saker och skaffa lojala kunder på ett kostnadseffektivt sätt.

- Vi försöker ständigt utmana oss själva för att hela tiden bli bättre och hålla det så enkelt som det bara går. Det gör vi för att i slutändan värna om kunderna, miljön och omvärlden, säger Pontus Winberg, VD på GodEl.

GodEl:s VD betonar också vikten av att kunna testa nya saker i mindre skala:

- Vi ifrågasätter oss själva hela tiden och fattar beslut utifrån våra grundvärderingar. Vi arbetar också enligt principen "think big, act small". Vi tittar alltid på lösningar som är skalbara. Det handlar om att tänka stort och därefter bygga från grunden i små steg. På så sätt når vi det önskade slutresultatet, säger Pontus Winberg.

 

Stigande förväntningar inom branschen

Under de senaste åren har kraven och förväntningarna på elbolagen ökat drastiskt. Idag har kunderna lika höga krav på alla typer av företag, oavsett vilken bransch de verkar inom.

- Förväntningar på elbolagen är nu lika höga som på andra företag inom mer innovativa och snabbrörliga branscher. Nu gäller det för oss inom branschen att komma i kapp, säger Klara Björngård, systemspecialist på GodEl.

Hon tillägger att det också handlar om att förstå sina kunder på djupet och aldrig sluta följa deras drivkrafter.

- För oss var det första steget i att möta kundernas stigande förväntningar att identifiera vår primära målgrupp. Vilka är kunderna och vad drivs de av? Nu arbetar vi löpande med att följa hur dessa driftkrafter förändras. Det är viktigt för oss att vara snabbrörliga och anpassa verksamheten efter kundernas behov, eftersom drivkrafterna hela tiden förändras, avslutar Klara Björngård.