Trond Klevstuen
19. december 2022

Konkurrensen inom detaljhandeln är knivskarp och därför måste du vara i molnet

Kundresan via molnet är central i EG Retails produktstrategi för att möjliggöra en optimal köpupplevelse.


Redan för några år sedan pratade vi mycket om molnet utan att det egentligen hände så mycket. Nu är molnbaserade lösningar kärnan i EG Retails produktstrategi.

"För fyra år sedan hade vi bara två kunder och fyra tjänster i molnet. 2022 hanterar vi över 40 kunder, 25 applikationer, 4 miljoner digitala presentkort och 7,2 miljoner konsumenter och 250 miljoner digitala kvitton i EG Cloud", säger Chief Product Officer, Trond Klevstuen, EG Retail Product Management.

Ökad konkurrens och mer data

Bakom den snabba utvecklingen ligger den ökade konkurrensen och behovet av att kunna flytta mer data snabbare och säkrare.
För framgång i en tid med utmanande logistikkedjor, pandemi och inflation krävs en bra digital strategi, flexibla och mobila lösningar, integrerad lager- och orderhantering, kampanj och lojalitetsprogram över flera kanaler, profiler och länder.

"Vi ser att våra kunder behöver anpassa sig till utvecklingen och att det dessutom måste ske snabbt. Här har vår CloudPOS- och omnichannel-plattform varit lösningen, för det gör det möjligt för oss att pusha nya funktioner och nya moduler ut till kunderna, snabbare och billigare."

Idén bakom de molnbaserade lösningarna, där programvara och data flyttas i molnet, ger en snabbare tillgång till ny funktionalitet så att det blir enklare att skala tjänsterna för den enskilda kunden.

En fördel med den molnbaserade lösningen är framför allt att det går mycket snabbare att utveckla och testa nya funktioner:

"När vi har utvecklat en funktionalitet kan vi snabbt dela den med kunderna i molnet, testa den och om den inte fungerar kan vi ändra den igen.”


Integration via öppna API:er

Den molnbaserade åtkomsten innebär också att kundens system mycket lättare kan skräddarsys för kundens behov genom integration med tredjepartslösningar.

"Med de molnbaserade modulerna och öppna API:erna gör EG Retail det enklare att integrera med bäst-i-klassen-lösningar för att skapa nya affärsmöjligheter", säger Chief Product Officer Trond Klevstuen, EG Retail Product Management.

Konkurrensen inom detaljhandeln är knivskarp och där det inte är möjligt att konkurrera med priset ska butikerna kunna behålla kunderna genom bättre service och det kräver tekniklösningar.

Med en central handelsplattform som klarar Unified Commerce innebär det att samtliga kanaler som kunden använder under köpprocessen är integrerade på samma kärnplattform.

"För att göra kunderna nöjda behöver man stöd av en lång rad funktioner som bland annat möjliggör flexibel leverans och betalning, lojalitetsprogram och produkttillgänglighet. Information, priser och erbjudanden ska finnas i realtid och vara samma i alla kanaler för att hantera kunden genom hela säljprocessen från intresse till försäljning, och därefter merförsäljning och lojalitet. Allt detta är bara möjligt om vi har koll på data, och det har vi bäst i molnet", säger Trond Klevstuen, EG Retail.

Fördelarna med EG Cloud
• Skalar och levererar prestanda efter behov
• Snabbare tillgång till ny funktionalitet
• Bättre översikt och verktyg för drift av lösningar
• Bättre säkerhet
• Alltid tillgängligt
• Bättre samarbete mellan lösningsleverantörer
• Mindre fokus på hårdvara ger mer fokus på lösningar och mervärde
• Kostnadseffektivt

Läs mer om EG Retails framåtriktade lösningar


Om EG Retail

EG Retails marknadsledande IT-lösningar bidrar till den digitala omvandlingen inom detaljhandeln och ökar kedjans konkurrenskraft.

Våra lösningar har utvecklats för att bidra till sömlösa kundupplevelser, ökad försäljning, förbättrad lönsamhet och ökad kundlojalitet.