Vinmonopolet is now rolling digital self-service solutions from EG Retail
22. februari 2022

Vinmonopolet utvidgar försök med självbetjäningskassor

Norges svar på Systembolaget, Vinmonopolet, rullar nu ut digitala självbetjäningslösningar för EG Retail i en lång rad butiker.

Efter ett framgångsrikt pilotprojekt i Vinmonopolets konceptbutik i Bekkestua är butikskedjan nu redo att ta nästa steg för att förbättra kundupplevelsen i Norges största städer.

– Våra kunder reagerade positivt på försöket med självbetjäning i Bekkestua. De flesta kommer in och handlar som om vi alltid hade haft självbetjäning i butiken. Generellt sett har vi bara fått positiv respons från kunderna. Därför känns det vettigt att rulla ut lösningen i fler butiker, säger Jane Merete Bjørnholt, butikschef i Bekkestua.

Statligt ägd butikskedja

Vinmonopolet, eller ”Polet” som det kallas i folkmun, är en norsk, statligt ägd butikskedja med monopol på försäljning av alkoholhaltiga drycker med en alkoholhalt på över 4,75 %. Vinmonopolets uppdrag är därför inte att sälja så mycket som möjligt, utan att sälja så ansvarsfullt som möjligt.

Självbetjäningskassorna är därför placerade i en särskild zon tillsammans med Click & Getskåp, där både sociala kontroller och ålderskontroller sker.

Populärt med självbetjäning

Användningen av självbetjäningskassor ökar i allmänhet överallt i Norge, och kunderna gillar att betjäna sig själva.

En undersökning av kundernas shoppingvanor som genomförts av Impact visar till exempel att 60 procent av kunderna föredrar att betala för varorna digitalt medan de befinner sig i butiken. Det är dock endast sex procent av skandinaviska detaljhandlare som erbjuder självbetjäning i butiken.

– Det är definitivt en bild vi känner igen. Mågna kunder förväntar sig att kunna, och föredrar att, handla i butiker där det finns självbetjäningslösningar, eftersom de upplevs som flexibla. Lyckligtvis har allt fler av våra kunder, som till exempel Vinmonopolet, kommit en bra bit på vägen på sin digitala resa, säger Thomas Klavestad, vd för EG Retail:

– Med en digital självbetjäningslösning kan vi tillsammans förbättra användarupplevelsen för kunden samtidigt som butikspersonalen får mer tid över till att hjälpa kunderna, som slipper stå och köa i kassan, säger han.

EG Retail tillhandahåller både POS-system, maskinvara och en rad tekniska tjänster samt installation i varje enskild butik.

– Vi har en rad möjligheter för att stödja självbetjäning som Scan & Pay, mobil POS för medarbetarna och stationära POS där fokus ligger på att kunderna ska betjäna sig själva via en skärm. För EG Retail har det därför varit viktigt att vi tillsammans med Vinmonopolet skulle hitta en lösning som uppfyller just deras behov och önskemål.


Vinmonopolet har 335 butiker över hela Norge.

Läs mer om EG Retails lösningar