Just nu är förväntningen att digitaliseringen kommer att avslöja tusentals små och stora underhållsuppgifter, som framöver kommer att bli en del av flera underhållsplaner, så att arbetet kan utföras systematiskt.
– För att ge en uppfattning om omfattningen av uppgiften, tänk på att vi har 35 kajanläggningar där vi måste underhålla trappor, pollare, fendrar och spunt, både över och under vatten. Dessutom gör vi varje år 3D-undersökningar av havsbotten för att se om det finns områden täckta med sand eller hål.
Den datan måste också läggas in i EG MainManager, så att vi kan se utvecklingen över tid och hela tiden hålla koll på om det är något vi behöver göra.
Översikt och effektiv tidsanvändning
För Rønne Hamn ska implementeringen av EG MainManager främst skapa struktur och översikt över de många underhållsuppgifterna.
– Med så många kajanläggningar är det bra att veta vilka som är dyra att driva och vilka som är billigare att driva i förhållande till omsättningen. Vi kan också hålla koll på om det finns manuella, repetitiva uppgifter som stjäl tid, där vi i stället måste prioritera investeringar för att ta bort vissa uppgifter.
Pernille ser stora möjligheter att spara tid genom implementeringen av EG MainManager:
– Om en anställd behöver en ritning, ringer han idag till biträdande chefen, som vanligtvis ringer mig. Så det kommer självklart bli mycket enklare när den anställde kan hitta ritningen själv på mobilen. Här kan vi spara tid för alla. För de anställda kommer det att vara positivt att kunna hjälpa sig själva och jag slipper bli en flaskhals i arbetet, säger Pernille Stenberg Niemi, som är Digital Asset Coordinator på Rønne Hamn A/S, och ser fram emot att börja använda EG MainManager.