Elhandlarguiden del 1
Är du redo att möta framtidens elhandelsmarknad?
Energibranschen står inför den största förändringen sedan avregleringen i slutet på 90-talet. Runt hörnet väntar den elhandlarcentriska marknaden och elmarknadshubben. Det bidrar till ökad konkurrens när nya aktörer provar lyckan på elhandelsmarknaden.
Inom de kommande åren kommer elhandel att stå i rampljuset. När den elhandlarcentriska modellen och elmarknadshubben träder i kraft förändras spelplanen för energibolagen. Är din verksamhet redo att möta konkurrensen på den nya elhandelsmarknaden?
I den första delen av artikelserien Elhandlarguiden berättar Axel Sundström, elhandelsexpert på EG, om vad den nya marknaden innebär – och varför det är dags att agera innan den blir verklighet.
Förändrad marknad öppnar upp för innovation och nytänkande
I framtiden behöver kunderna göra ett aktivt val av leverantör, eftersom anvisade avtal försvinner. Istället för två fakturor kommer kunden nu att få en samlad räkning med en översikt över sin förbrukning. Elhandelsbolagen blir den enda kontaktytan med kunderna, vilket innebär en stor utmaning för nätbolagen.
- När den nya marknaden blir verklighet kommer elhandlaren att vara den enda kontakten som kunden har. Idag får nätbolagen anvisade avtal från de kunder som inte gör ett aktivt val. Denna möjligheten kommer att försvinna i framtiden, vilket ritar om spelplanen från grunden, inleder Axel Sundström, elhandelsexpert på EG.
För att överleva på den nya marknaden gäller det att öka kännedomen och ha ett starkt varumärke. Annars är risken stor att man blir bortvald av de allt mer krävande kunderna.
- Den nya marknaden öppnar upp för innovation och nytänkande och vi kommer att se många verksamheter som försöker ta sig in på marknaden. Samtidigt upplever de etablerade bolagen utvecklingen som ett hot, berättar Axel Sundström, elhandelsexpert på EG.
EG kan hjälpa dig att starta upp din elhandel. Läs mer här
Ökad konkurrens från start-ups, nischade bolag och andra branscher
Många bolag vill växa inom elhandel och konkurrensen har därför trappats upp ordentligt. Även de etablerade verksamheterna blir mer offensiva, samtidigt som det hela tiden dyker upp nya utmanare såsom startup-bolag med innovativa idéer.
Dessutom har många av de stora aktörerna startat nya innovativa dotterbolag för att tilltala en ny målgrupp. Men kan de olika bolagen ta lärdom av varandra?
- Fördelen för start-ups är att de har fria tyglar att hitta på nya saker. De etablerade bolagen kan ta lärdom av detta genom att bli snabbare och våga testa nya saker. Samtidigt kan start-ups inspireras av jättarnas förmåga att hålla fast vid det som funkar, säger Axel Sundström.
Men det gäller inte bara att hålla koll på start-ups och etablerade bolag. Axel Sundström spår också att elhandlarna kommer att uppleva konkurrens från oväntade håll.
- Troligtvis kommer även etablerade aktörer inom andra branscher att ge sig in på elhandelsmarknaden. Det är tänkbart att bolag med etablerat förtroende och stora kundgrupper, såsom mataffärer eller bensinbolag, kommer att lägga till elhandel som tjänst i sitt befintliga utbud. Kanske kommer man att samfakturera olika tjänster och erbjuda bundlade paketlösningar, förutspår elhandelsexperten.
Bolagen som ligger i framkant
Tibber är ett exempel på ett nytänkande startup-bolag. Verksamheten har en tydlig grön profil och hjälper sina kunder att hålla koll på förbrukningen med hjälp av data. På så sätt blir det möjligt att t.ex. ladda sin elbil när priset är som lägst.
- Tibber har tagit fram ett helt nytt koncept med en digital approach där hög användarvänlighet och transparens är i fokus. Verksamheten är ett elhandelsbolag, men all kommunikation sker genom en app. Tibber särskiljer sig och når en helt ny målgrupp, berättar Axel Sundström.
- Även Utellus har lyckats vinna kundernas hjärtan med sitt fokus på vindkraft, solenergi och solcellspaket. Bolaget har uppnått hög kundnöjdhet genom att vara tydliga mot kundgruppen som brinner för förnyelsebar energi, tillägger elhandelsexperten.
Stigande förväntningar - oavsett bransch
Samtidigt som konkurrensen ökar trappas kundernas förväntningar upp. Axel Sundström menar att det till stor del beror på att man jämför bolag, även om de verkar inom olika branscher. Därför gäller det att erbjuda något som får kunderna att uppleva ett mervärde, inte bara konkurrera med det lägsta priset.
- Att konkurrera på prisjämförelsesajter tilltalar en stor kundgrupp som bara bryr sig om pris. Det skapar ingen långsiktig lojalitet, eftersom de byter så fort någon annan ger ett bättre erbjudande. Därför har vi sett att många bolag fokuserar på att skapa ett mervärde. GodEl är ett bra exempel. De skänker pengar till välgörenhet. Enkla Elbolaget har också lyckats särskilja sig genom sin enkla profil som inte alls fokuserar på pris, säger Axel Sundström.
Framtidens elmarknad: Vad utmärker vinnarna och förlorarna?
När medvetenheten hos kunderna ökar gäller det att se över sitt sätt att arbeta. Är man inte nöjd så byter man bolag. Enligt SCB ökade antalet byten av elhandelsleverantör med 4,9 procent mellan februari 2017 och samma månad 2018 bland svenska hushåll. Men vad skiljer egentligen vinnarna från förlorarna på framtidens elhandelsmarknad?
- Verksamheter som tappar kunder gör ofta misstaget att inte kommunicera tillräckligt. Det är grundläggande att vara pedagogisk och förklara t.ex. dyra fakturor, annars är risken stor att kunden känner sig missnöjd och byter leverantör. Många gör också misstaget att ha en alltför kostsam administration och manuella processer, tillägger Axel Sundström.
- De bolag som ligger i framkant idag har varit aggressiva på marknaden. Men det finns ingen gemensam nämnare, vilket är ganska talande. För att lyckas med elhandel idag gäller det att vara unik och hitta sin grej. Kanske handlar det om att vara enkel, lokal eller erbjuda bundlade tjänster. Men oavsett nisch måste du agera snabbfotat och vara i igång när den nya marknaden träder i kraft, avslutar Axel Sundström.
Kontakta oss
Vill du veta mer om våra produkter och tjänster? Kontakta vårt team av experter och berätta om din verksamhets behov och hur vi kan hjälpa dig.
Senior Sales Executive
Frida Grahn
Tel: +46 101 955 000
Email: kontakt@eg.se
Bid Manager
Sonja Johansson
Tel: +46 101 955 000
Email: kontakt@eg.se