De nya, trogna medlemmarna kommer inte av sig själva
09. januari 2025

De nya, lojala medlemmarna kommer inte av sig själva

Medlemsorganisationer måste ständigt rekrytera nya medlemmar, och en nordisk undersökning visar att ett systematiskt arbetssätt är avgörande.

Minskande medlemstal utgör en allvarlig utmaning för både små ideella föreningar och större professionella medlemsorganisationer. Ju fler medlemmar, desto större intäkter från medlemsavgifter – vilket ger större möjlighet att erbjuda relevanta medlemsförmåner och stärka påverkansarbetet.

Därför är målet för de flesta medlemsorganisationer att behålla eller öka antalet medlemmar. Men hur gör man det på bästa sätt?

Norge leder fältet


När man jämför föreningar och medlemsorganisationer i Danmark, Norge och Sverige finns det skillnader i hur duktiga de är på att rekrytera nya medlemmar. Länderna har också olika tillvägagångssätt för hur de arbetar med rekrytering.

En undersökning av föreningars rekryteringsarbete i Norden, Värvning, rekrytering och aktivering av medlemmar och frivilliga, visar att framför allt norska föreningar har sett en ökning av medlemstalen under en treårsperiod.

Om man tittar bakom siffrorna framträder flera skillnader i ländernas rekryteringsstrategier – skillnader som tillsammans ger en fingervisning om nyckeln till Norges framgång. Det handlar bland annat om organisering av arbetet, användning av sociala medier, systematik i insatsen och relevanta incitament.

Vem har ansvaret för att värva nya medlemmar?


I Danmark ligger ansvaret för värvning och rekrytering främst centralt, medan Norge och Sverige prioriterar att sprida ansvaret.

I Danmark överlåter föreningsledare i större utsträckning ansvaret till sekretariatet. Sverige och Norge lägger däremot mer vikt vid att involvera hela organisationen genom att fördela ansvaret lokalt.

Tillväxten i Norges medlemstal tyder på att strategin att decentralisera ansvaret för värvning och rekrytering bidrar till landets ledande position när det gäller tillväxt jämfört med resten av Norden.

Sociala medier vs nätverk


Generellt har föreningar och medlemsstyrda organisationer i Norden blivit mer digitala, och de utnyttjar i allt högre grad potentialen i digitala plattformar.

Facebook är den mest populära plattformen i alla tre länder, men föreningarna använder en rad olika verktyg för att nå nya medlemmar.

Sverige och Norge använder i stor utsträckning sociala medier (56 % respektive 62 %) samt evenemang (44 % respektive 46 %) för att värva nya medlemmar. Danmark ligger något efter med 31 % respektive 29 %.

Danska föreningar använder i stället mer direktkontakt med medlemmarna, framför allt genom telefonsamtal, jämfört med Norge och Sverige.

Det kanske mest anmärkningsvärda är att norska föreningar – som också är mest framgångsrika – aktivt använder nätverk för att attrahera och behålla medlemmar.

Digitala och systematiska insatser ger resultat


Undersökningen visar också en tydlig koppling mellan systematik och framgång. De föreningar som arbetar systematiskt och drar nytta av digitala lösningar verkar ha störst framgång med att rekrytera nya medlemmar.

Jämfört med Sverige arbetar föreningarna i Danmark och Norge mer strukturerat i rekryteringsprocessen.

Allt fler föreningar använder digitala lösningar för att stödja arbetet med värvning och rekrytering – och medlemssystem är det mest använda verktyget.

Men inte alla föreningar har hoppat på det digitala tåget. Undersökningen visar att det fortfarande finns föreningar som inte använder eller utnyttjar digitala lösningar i sitt arbete med att värva nya medlemmar.

Olika fokus på incitament


Slutligen visar undersökningen att det finns nationella skillnader i hur och hur mycket de olika föreningarna och medlemsorganisationerna engagerar medlemmarna i värvningsarbetet.

Återigen ser vi att norska föreningar i högre grad än svenska och danska använder belöningar för att motivera medlemmar och frivilliga att värva nya medlemmar.

"Sammantaget visar siffrorna att de föreningar som agerar också är de som upplever framgång. Om man lägger energi på sina medlemmar och frivilliga – då växer man," säger Lisbeth Bekker, VD för EG Member.

"Och här är det ingen skillnad mellan stora och små föreningar. Det handlar om att använda de resurser man har på bästa sätt. Vara kreativ, tänka nytt och inte tappa fokus. Även med få resurser kan man komma långt, så länge man lyckas skapa uppmärksamhet och sätta en tydlig riktning."

Goda råd till dig och din medlemsorganisation

  • Systematik: Arbeta strukturerat med värvning, rekrytering och aktivering av medlemmar och frivilliga. Ju mer struktur och överblick föreningen har, desto lättare att prioritera resurserna rätt.
  • Digitalisering: Dra nytta av digitala lösningar och använd dem till er fördel. Det stärker synligheten och kommunikationen med både nuvarande och potentiella medlemmar.
  • Incitament: Skapa motivation för era medlemmar och frivilliga att engagera sig och sprida det goda budskapet om föreningen. Använd belöningssystem som premier eller att bli ”Månadens värvare”.
  • Kultur: Kom ihåg vilka ni är! Er förening och dess identitet är unik. Det som fungerar för en förening fungerar inte nödvändigtvis för en annan.

Om rapporten


Undersökningen Värvning, rekrytering och aktivering av medlemmar och frivilliga är från 2021 och bygger på både en kvantitativ och en kvalitativ studie. Den kvantitativa delen bestod av en onlineenkät som skickades till medlemsorganisationer och föreningar i Danmark, Norge och Sverige. Enkäten besvarades av 178 föreningar. Resultaten har kompletterats med kvalitativa intervjuer med utvalda representanter från de deltagande organisationerna.