
De nya, lojala medlemmarna kommer inte av sig själva
Medlemsorganisationer måste ständigt rekrytera nya medlemmar och en nordisk undersökning visar att ett systematiskt arbetssätt är avgörande.
Minskande medlemstal utgör en allvarlig utmaning för både små ideella föreningar och större professionella medlemsorganisationer. Ju fler medlemmar, desto större intäkter från medlemsavgifter – vilket ger större möjlighet att erbjuda relevanta medlemsförmåner och stärka påverkansarbetet.
Därför är målet för de flesta medlemsorganisationer att behålla eller öka antalet medlemmar. Men hur gör man det på bästa sätt?
Norge leder fältet
När man jämför föreningar och medlemsorganisationer i Danmark, Norge och Sverige finns det skillnader i hur duktiga de är på att rekrytera nya medlemmar. Länderna har också olika tillvägagångssätt för hur de arbetar med rekrytering.
En undersökning av medlemsorganisationers rekryteringsarbete i Norden, Värvning, rekrytering och aktivering av medlemmar och frivilliga, visar att framför allt norska medlemsorganisationer har sett en ökning av medlemstalen under en treårsperiod.
Om man tittar bakom siffrorna visar sig flera skillnader i ländernas rekryteringsstrategier – skillnader som tillsammans ger en fingervisning om nyckeln till Norges framgång. Det handlar bland annat om organisering av arbetet, användning av sociala medier, systematik i insatsen och relevanta incitament.
Vem har ansvaret för att värva nya medlemmar?
I Danmark ligger ansvaret för värvning och rekrytering främst centralt, medan Norge och Sverige prioriterar att sprida ut ansvaret.
I Danmark överlåter föreningsledare i större utsträckning ansvaret till kansliet. Sverige och Norge lägger däremot mer vikt vid att involvera hela organisationen genom att fördela ansvaret lokalt.
Tillväxten i Norges medlemstal tyder på att strategin att decentralisera ansvaret för värvning och rekrytering bidrar till landets ledande position när det gäller tillväxt jämfört med resten av Norden.
Sociala medier vs nätverk
Generellt har föreningar och medlemsstyrda organisationer i Norden blivit mer digitala, och de utnyttjar i allt högre grad potentialen i digitala plattformar.
Facebook är den mest populära plattformen i alla tre länder, men medlemsorganisationerna använder en rad olika verktyg för att nå nya medlemmar.
Sverige och Norge använder i stor utsträckning sociala medier (56 % respektive 62 %), samt evenemang (44 % respektive 46 %) för att värva nya medlemmar. Danmark ligger något efter med 31 % respektive 29 %.
Danska medlemsorganisationer fokuserar i stället mer på direktkontakt med medlemmarna, framför allt genom telefonsamtal, jämfört med Norge och Sverige.
Det kanske mest anmärkningsvärda är att norska medlemsorganisationer – som också är mest framgångsrika – aktivt använder nätverk för att attrahera och behålla medlemmar.
Digitala och systematiska insatser ger resultat
Undersökningen visar också en tydlig koppling mellan systematik och framgång. De medlemsorganisationer som arbetar systematiskt och drar nytta av digitala lösningar verkar ha störst framgång med att rekrytera nya medlemmar.
Jämfört med Sverige arbetar medlemsorganisationerna i Danmark och Norge mer strukturerat i rekryteringsprocessen.
Allt fler medlemsorganisationer använder digitala lösningar för att stödja arbetet med värvning och rekrytering, och här är medlemssystem det mest använda verktyget.
Men inte alla organisationer har hoppat på det digitala tåget. Undersökningen visar att det fortfarande finns medlemsorganisationer och föreningar som inte använder eller utnyttjar digitala lösningar i sitt arbete med att värva nya medlemmar.
Olika fokus på belöningar och incitament
Slutligen visar undersökningen att det finns nationella skillnader i hur och hur mycket de olika föreningarna och medlemsorganisationerna engagerar medlemmarna i värvningsarbetet.
Återigen ser vi att norska medlemsorganisationer i högre grad än svenska och danska använder belöningar för att motivera medlemmar, förtroendevalda och ideella att värva nya medlemmar.
"Sammantaget visar siffrorna att de medlemsorganisationer som agerar också är de som upplever framgång. Om man lägger energi på sina medlemmar och förtroendevalda – då växer man," säger Lisbeth Bekker, VD för EG Member.
"Och här är det ingen skillnad mellan stora och små medlemsorganisationer. Det handlar om att använda de resurser man har på bästa sätt. Vara kreativ, tänka nytt och inte tappa fokus. Även med få resurser kan man komma långt, så länge man lyckas skapa uppmärksamhet och sätta en tydlig riktning", fortsätter Lisbeth.
Goda råd till dig och din medlemsorganisation
- Systematik: Arbeta strukturerat med värvning, rekrytering och aktivering av medlemmar och förtroendevalda. Ju mer struktur och överblick organisationen har, desto lättare att prioritera resurserna rätt.
- Digitalisering: Dra nytta av digitala lösningar och använd dem till er fördel. Det stärker synligheten och kommunikationen med både nuvarande och potentiella medlemmar.
- Incitament: Skapa motivation för era medlemmar och förtroendevalda att engagera sig och sprida det goda budskapet om medlemsorganisationen. Använd belöningssystem som premier eller att bli ”Månadens värvare”.
- Kultur: Kom ihåg vilka ni är! Er medlemsorganisation och dess identitet är unik. Det som fungerar för en fungerar inte nödvändigtvis för en annan.
Om rapporten
Undersökningen Värvning, rekrytering och aktivering av medlemmar och frivilliga är från 2021 och bygger på både en kvantitativ och en kvalitativ studie. Den kvantitativa delen bestod av en online enkät som skickades till medlemsorganisationer och föreningar i Danmark, Norge och Sverige. Enkäten besvarades av 178 organisationer. Resultaten har kompletterats med kvalitativa intervjuer med utvalda representanter från de deltagande organisationerna.
Kontakta oss
Vill du veta mer om hur EG Membercare kan förenkla medlemsadministrationen och skapa starkare relationer mellan medlemsorganisationen och dess medlemmar?
Som en kunnig leverantör är vi engagerade i att hitta den bästa lösningen för just er medlemsorganisation. Vi finns här för att ge råd och berätta om de möjligheter som vår lösning erbjuder.

Sales Executive
Pontus Warg