
EG växlar upp fastighetsoptimeringen i Sverige - värvar från Microsoft
Anna-Karin Hansson blir ny ansvarig för kundupplevelsen inom EG:s affärsområde Fastighets- och Energioptimering. Med över 17 års erfarenhet från Microsoft och Ericsson blir hennes uppdrag att förstärka kundupplevelsen för bolagets produkter inom fastighetsbranschen. "Ett viktigt steg på en resa vi just har påbörjat," säger Kristin Berg, Senior Vice President för affärsområdet.
EGs senaste förvärvet på den svenska marknaden var energiuppföljningsplattformen Mestro som ingår i bolagets portfölj av produkter för fastighetsägare – ett affärsområde som nu fortsätter att satsa i och med rekryteringen av Anna-Karin Hansson, som tillträder rollen som Vice President Customer Success.
”Fastighetsbranschen idag präglas mycket av den digitala transformationen och de ökade krav vi ser på rapportering från EU och finansiella institut. I den här omställningen behöver fastighetsägare robusta system och lyhörda leverantörer. Jag är därför väldigt glad över att kunna välkomna Anna-Karin Hansson till vårt team. Inom EG sätter vi en oerhörd stolthet över att ha nöjda kunder och med Anna-Karins bakgrund från globala IT-bolag är jag säker på att vi kommer att kunna nå våra ambitiösa mål. Nu ska vi ta kundupplevelsen inom proptech till nästa nivå!”, säger Kristin Berg, Senior Vice President för EGs affärsområde Fastighets- och Energioptimering.
Anna Karin Hansson kommer närmast från rollen som Senior Business Lead för Customer Experience & Success hos Microsoft, där hon sjösatt ett flertal strategier och processer för att öka kundnöjdheten. Under sina 17 år inom tech har på Microsoft, Ericsson & ICA har hon lett sina team med hög medarbetarnöjdhet. I sin nya roll som Vice President Customer Success inom EGs affärsområde Fastighets- och Energioptimering blir hon ansvarig för en nordisk kundserviceorganisation som ska leverera 13 system till fastighetsägare.
”Jag ser så fram emot att börja! EG har en bred portfölj av tjänster inom fastighetsbranschen och tillsammans med de kompetensfyllda teamen på plats ser jag verkligen fram emot att genomlysa vår kundupplevelse för att hitta de där gyllene synergieffekterna. Utan att låta för kaxig så vill jag säga att vi ska ha branschens bästa kundupplevelse – och det är jag säker på att vi kan leverera”, säger Anna Karin Hansson, tillträdande Vice President Customer Success.
Anna-Karin Hansson tillträder sin nya roll den 31 mars 2025.